Predikant

Even voorstellen. Ik ben geboren (1961) en getogen in Ljouwert, de hoofdstad van Friesland. Daarna ben ik theologie gaan studeren in Utrecht. Gedurende mijn studententijd heb ik op de Warande gewoond, en in Hervormd Zeist ook kerkenwerk gedaan. In 1986 werd ik bevestigd als predikant in mijn eerste gemeente Ophemert. Daar heb ik het handwerk van dominee geleerd. Inmiddels getrouwd met Petra. In 1989 werd Koen geboren. In 1991 maakten we de oversteek over de Rijn naar Amerongen. Daar zijn Anne (1993) en Maartje (1998) geboren. Tien jaar hebben we in Amerongen gewoond en gewerkt. Van 2001 tot 2006 mocht ik de gemeente rond de Pauluskerk te Lisse dienen en in 2006 verhuisden we naar Bennekom. Sinds september 2013 ben ik verbonden aan ‘de Bron’ in Zeist. Petra werkt nu in het WKZ te Utrecht. Laatst was ik op CBS Ichthus, de basisschool in de wijk, om iets te vertellen over dominee-zijn. Een van de kinderen vroeg mij waarom ik dominee geworden was. Ik was al jong actief in het kerkenwerk, en vond het prachtig om bijbelverhalen te vertellen. Daarnaast voelde ik ook dat ik graag iets voor mensen wilde betekenen. Toen er drie mensen waren in mijn omgeving, die los van elkaar zeiden: “Jan, jij moet dominee worden”, toen was het voor mij duidelijk. Luisteren naar wat Gods Woord ons te zeggen heeft en dat vertolken voor mensen van vandaag. Luisteren naar wat mensen beweegt en dat verhaal verbinden met Gods weg met mensen. Wat een groot goed om telkens weer in vertrouwen genomen te worden door mensen. Met veel plezier werk ik in en rond de Sionskerk. De Bron is een warme, betrokken gemeente, waar het bruist en borrelt. Samen mogen we ons laven aan de Bron van Gods Woord waardoor we verkwikt worden. Naast het werk probeer ik een beetje te sporten, door hard te lopen. Ik lees graag Nederlandse literatuur en een beetje meedeinen op jazz-klanken vind ik heerlijk. Overigens sta ik ook graag in de keuken om een lekker gerecht klaar te maken. Van harte hoop ik u in en rond de ‘Bron’ te ontmoeten. Mogen we samen gemeente-zijn, geleid en gebouwd door God zelf. Mag de tekst bij mijn bevestiging daarbij een richtsnoer zijn: “Je zult zijn als een goed bevloeide tuin, als een bron waarvan het water nooit opdroogt.” (Jesaja 58:11c)

Als een Fries om ùtens zeg ik dan maar: Oant sjen

Ds. Jan Minnema